E-MAIL MARKETING, EEN VERGETEN TOOL

E-mail Marketing, iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar wat houdt het nu precies in? Het is een marketingtool die zó vanzelfsprekend is, dat we hem regelmatig vergeten of er te gemakkelijk over denken. Maar, hoe belangrijk is e-mail marketing nou eigenlijk? Daarnaast wordt e-mail marketing nog lang niet altijd goed ingezet, dus wat zijn de tips om een goede e-mail campagne neer te zetten?

WAT IS E-MAILMARKETING?
In principe is iedere e-mail die naar een klant gestuurd wordt een vorm van e-mail marketing. Het wordt gebruikt om klanten op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Klanten kunnen op de hoogte gehouden worden van nieuwe producten of diensten, veranderende openingstijden of acties en aanbiedingen. Een e-mailcampagne kan ook gebruikt worden om kennis te delen. Het doel hierbij is vaak het verbeteren van de relatie met de klant of potentiële klant of het vergroten van de klantloyaliteit. Daarnaast is het ook een belangrijke tool om klanten aan te trekken of om oude klanten opnieuw een aankoop te laten doen.

VOORDELEN E-MAILMARKETING
E-mail marketing is een goedkope en snelle manier om de klant te bereiken. Daarnaast is het mogelijk om alles volledig meetbaar te maken, hierbij kan gedacht worden aan de clicks, open rate en bounce rate. Mailings kunnen volledig gepersonaliseerd worden en op een passend tijdstip per gebruiker verzonden worden. Afhankelijk van de gebruikte E-mail tool kan de vormgeving geheel naar eigen wens aangepast worden, waardoor het dezelfde uitstraling heeft als de website. E-mail marketing werkt ook goed samen met andere kanalen, zoals social media en de website zelf. E-mail tools zoals MailChimp kunnen zelfs gekoppeld worden met Google Analytics, zodat de conversie naar de website ook duidelijk wordt. Uiteindelijk is het doel van de e-mailcampagne namelijk ook dat er meer conversie naar de website is.

NADELEN E-MAILMARKETING
E-mail Marketing wordt regelmatig gebruikt om spam mee te sturen, waardoor het een negatieve benaming krijgt. Ook worden mails al snel als spam gezien als een organisatie meerdere keren dezelfde boodschap mailt. Het is daarom erg belangrijk om niet te vaak te mailen en om wisselende content in een mailing te plaatsen. Door content af te stemmen op de ontvanger kan er voor gezorgd worden dat de ontvanger de mail als relevant ervaart en daadwerkelijk leest.

TIPS VOOR EEN EFFECTIEVE E-MAILCAMPAGNE
Het is niet vanzelfsprekend dat een e-mail campagne goed verloopt en het gewenste effect behaald wordt. Om wél het gewenste effect te behalen zijn er een aantal tips opgesteld:

  1. Het is belangrijk om de wettelijke regels uit de Telecommunicatiewet en de Code Reclame via E-mail van DDMA te kennen, zo is het bijvoorbeeld van belang dat de ontvanger toestemming heeft gegeven voor nieuwsbrieven en moet er een mogelijkheid tot afmelden van de nieuwsbrief zijn.
  2. Om inzicht te krijgen in e-mailcampagnes van andere Nederlandse adressen te krijgen kan de Nationale E-mail Benchmark geraadpleegd worden, ook de resultaten van de e-mailings zijn hier te vinden. Dit is een erg handige manier om inzicht in de campagnes van concurrenten te krijgen.
  3. Concrete doelstellingen maken het gemakkelijker om vast te stellen of de campagne zinvol is geweest en of de doelen behaald zijn. Conversie is een van de belangrijkste doelen van e-mail, dus de ontvanger moet daarna zelf naar de website gaan. Door tussentijds de conversie te meten kan een campagne bijgesteld worden.
  4. Een ander erg belangrijk aspect van een mailing is relevante content. In veel e-mailtools kunnen er verschillende segmenten gemaakt worden, waardoor er mailings per segment verstuurd kunnen worden. Ook is het belangrijk om veel gegevens van de ontvangers te hebben, om zo te kunnen bepalen wie welke informatie ontvangt. Daarnaast zorgt een persoonlijke aanhef of bijvoorbeeld een mail op de verjaardag van de ontvanger voor binding met de klant.
  5. In plaats van de naam van de organisatie waar de mailing van komt te gebruiken, is het persoonlijker om ook de naam van degene die de e-mail schrijft te gebruiken.
  6. Variatie in content die verstuurd wordt is belangrijk, maar variatie in de vormgeving is ook belangrijk om de aandacht van de ontvanger te houden. Door een opvallende mailing gaat de e-mail minder snel de prullenmand in. Een misschien nog wel belangrijker aspect is responsive design, dat wil zeggen dat een e-mail er goed uit ziet op een laptop, maar ook op een mobiele telefoon. Helemaal omdat uit een onderzoek van DDMA is gebleken dat de opmars van mobiel niet te stuiten is: gemiddeld één derde van de B2B ontvangers opent een e-mail op een mobiele telefoon, bij de B2C ontvangers is dat ongeveer 40%.
  7. Timing is everything. Uit onderzoek is gebleken dat donderdag de favoriete dag is om een e-mail te verzenden (DDMA, 2015). De meeste e-mail worden overdag verzonden, tussen 7:00 en 20:00 uur, terwijl de meeste e-mails juist het beste geopend worden na werktijd tot een uur of 8:00 ’s ochtends. Ook zijn de open rates en kliks hoger in het weekend.
  8. Ten slotte is het van belang om de preheader goed te benutten, naast de onderwerpregel. De preheader geeft een klein beetje informatie uit de e-mail, die ervoor kan zorgen dat de ontvanger de e-mail daadwerkelijk opent.

Het is dus van belang om een goede e-mailcampagne neer te zetten, op die manier kunnen klanten gemakkelijk en goedkoop geïnformeerd worden. Met de juiste aanpak kan er veel conversie en aandacht voor een organisatie uit een mailing ontstaan.

BRONNEN

Bloksma, Martijn – Brand New Journey, Wat is e-mailmarketing? (07-04-2016) https://brandnewjourney.nl/wat-is-e-mailmarketing/ (Datum raadplegen: 25 september 2016)

Westerink, Rogier – Brand New Journey, Waarom moet elk bedrijf een nieuwsbrief versturen? (21-04-2016) https://brandnewjourney.nl/nieuwsbrief-versturen/ (Datum raadplegen: 25 september 2016)

DDMA, DDMA NAtionale e-mail bencmark 2015: consument leest e-mail steeds vaker op mobiel (18-06-2015) https://ddma.nl/actueel/ddma-nationale-e-mail-benchmark-2015-consument-leest-e-mail-steeds-vaker-op-mobiel/ (datum raadplegen: 24 september 2016)

Hoger in Google, Het belang van e-mail marketing (10-06-2014) http://www.hogeringoogle.nu/het-belang-van-e-mail-marketing/ (datum raadplegen: 25 september 2016)

Westerink, Rogier – Brand new Journey, Top 10 tips voor e-mailmarketing (04-04-2016) https://brandnewjourney.nl/e-mailmarketing-tips/ (datum raadplegen: 24 september 2016)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s